Stellingnummer OCW 1
De vrije keuze van onderwijs en school is een basisrecht waaraan niet gesleuteld mag worden.
Toelichting:
Er is een schoolplicht tot 16 jaar of straks 18 jaar.
Ouders mogen zelf weten waar ze hun kinderen deze schoolplicht laten vervullen, zolang het maar een school is met een door de overheid erkend onderwijs.
Gelijke behandeling staat voorop. Dus accepteert een leerling het schoolreglement dan is hij of zij aangenomen, mits er plaats is. Anders kan de leerling als eerstvolgende op de wachtlijst komen.
Positieve discriminatie in het toelatingsbeleid om de integratie te bevorderen beperkt de keuzevrijheid en mag daarom alleen al niet worden toegepast, afgezien nog van het feit of dit op termijn helpt.
Reageren?
Klik
hier!
Stellingnummer OCW 2
Bijzonder onderwijs moet blijven.
Toelichting:
Onderwijs zoals op basis van religie is een door de eeuwen heen
verworven recht waar heel veel mensen waarde aan hechten. Dit als
overheid te vervangen door één schooltype en dan te denken dat men dan
van een aantal problemen in het onderwijs af is, is een illusie.
Bovendien spelen deze problemen zich voornamelijk af in de grotere
steden.
Wat een oplossing kan zijn: zoeken naar scholen in steden met gelijke
situaties waar het wel goed gaat. Kijk eens over de grens in Duitsland
en België.
Analyseer waarom, en pas deze wetenschap toe in de probleemgebieden.
Handhaving van een strenger schoolreglement met hulp van conciërges en
een betere opleiding van de onderwijzers, met dito betaling, helpt ook.
Reageren?
Klik
hier!
Stellingnummer OCW 3
Het omroepbestel laten bestaan.
Toelichting:
Vergeleken met het buitenland is ons omroepbestel helemaal zo slecht
niet. Tenminste niet zo slecht dat we het drastisch moeten wijzigen.
Maar het kan altijd beter. Je kunt de inhoud van Nederland 1, 2, en 3
onderbrengen in twee zenders; Nederland 1 en 2.
Dit kan door:
a)
kortere programma’s,
b)
minder herhalingen.
c)
minder langdradige discussies.
Verdeling:
Nederland 1 Nieuws; actualiteiten; sport.
Nederland 2 Klassiek tot modern amusement.
Geef aan hoeveel subsidie de publieke omroep krijgt, wie die ontvangt en waaraan
het wordt uitgegeven. En bekijk of dit geld anders of beter besteed kan worden
binnen het bestel.
Maar onderzoek eerst als overheid samen met de omroep wat de Nederlandse kijkers
en luisteraars willen. Biedt hen de gelegenheid via een enquêteformulier aan te
geven waar hun voorkeur naar uit gaat.
Reageren?
Klik
hier!
Stellingnummer OCW 4
Er moet een voor - tussen en na schoolse opvang voor kinderen van
werkende ouders komen,waarvan de kosten verplicht worden verdeeld: 1/3
ouders, 1/3 werkgevers en 1/3 overheid.
Toelichting:
Basisscholen moeten ruimte scheppen voor kinderopvang vóór de school
begint, na afloop en tussentijds.
Ouders kunnen dan voor de crèche
én de school volstaan met één rit heen en terug en zelf op tijd op
hun werk zijn.
Om dit voor elke basisschool te realiseren kost heel veel geld.
Als proef kan met enkele scholen worden begonnen waarbij de
bezetting kan bestaan uit een professionele kracht onder controle
van de overheid (school) en hulp van vrijwilligers en mensen zonder
werk.
Op plaatsen waar dit niet realiseerbaar is kan worden gekozen de
crèche centraal te plaatsen, daar waar zoveel mogelijk basisscholen
bij elkaar zitten.
De ouders hebben baat bij een gerust gevoel als hun kinderen
onder goede verzorging zijn, terwijl zij de economie steunen door
(deel)werk. De bedrijven zitten niet met ongeruste ouders die
zo nodig naar huis moeten voor de opvang van hun kroost en de
overheid ziet de inhoud van het nationale spaarvarken alleen maar
groeien.
Reageren?
Klik
hier!
Stellingnummer OCW
5
Subsidies voor cultuur moeten meer
gericht gegeven worden.
Toelichting:
Cultuur uitingen zoals toneel- en
concertuitvoeringen, maar ook film, exposities of schilder- en
beeldhouwkunst behoren dusdanig aantrekkelijk te zijn dat de
opbrengst van de bezoekers of kopers het gebodene rendabel maakt.
Is dat niet het geval, dan dient
zorgvuldiger te worden bekeken waarom, en hoelang, hier
gemeenschapsgeld naar toe gedragen moet worden.
Gemeentearchieven zitten vol met
kunstuitingen waar het publiek geen weet van heeft maar waarvoor de
ontwerper wel is betaald.
Door een zorgvuldiger beleid kan hier
veel geld bespaard worden.
Bovendien noopt het de kunstenaars tot
meer prestaties op het hoogst mogelijke niveau.
Reageren?
Klik
hier!
|