Stellingnummer F 1
Het Ministerie van Financiën moet door middel van een twee maandelijks rapport op internet laten zien waar het belastinggeld van de burgers aan is opgegaan.
Toelichting:
Te vaak is ondoorzichtigheid de oorzaak van het wantrouwen bij de burger.
Ondoorzichtigheid betekent onwetendheid en dit werkt weer misverstanden in de hand.
Een voor iedereen kort en duidelijk overzicht van de Rijksuitgaven in een periodiek overzicht kan dit voorkomen.
Dit "huishoudboekje" geeft uiteraard alleen de belangrijke uitgaven weer.
Postzegels en stempelinkt vallen onder het hoofdstuk; kleine uitgaven.
Een evaluatie aan het einde van het jaar geeft aan of bijstelling nodig is.
Dit systeem kan ook bij elke gemeente en de provincie worden doorgevoerd.
Reageren?
Klik
hier!
Stellingnummer F 2
Het belastingsysteem moet vereenvoudigd worden.
Toelichting:
Jaar na jaar belooft de belasting dienst vereenvoudiging.
Dit lukt ten dele. Als de regering weer eens met nieuwe ideeën komt moet deze dienst zijn biljetten weer aanpassen en worden deze, zeker voor de ouderen, moeilijker.
Het aantal boxen en de bijtel-/aftrekposten moeten minder.
Ouderen moeten bijvoorbeeld voor de extra ouderenkorting eerst opgeven dat ze
65+ zijn en alleenwonend, terwijl de belastingdienst dit allang weet.
Zo zijn er talloze voorbeelden van onnuttig werk wat veel vragen oproept en de wachttijd bij de belastingtelefoon onnodig verlengd.
Wanneer de overheid weer met een nieuwe regeling komt, moet de belastingdienst deze zodanig verpakken in het aangifte formulier dat het geen extra werk voor de invulling ervan oplevert.
Dus regel erbij = regel eraf.
Reageren?
Klik
hier!
Stellingnummer F 3
De salarissen van het hoger personeel in overheidsdienst moet in dezelfde verhouding stijgen als bij de overige werknemers.
Toelichting:
Als een ziekenbroeder een jaarinkomen heeft van €30.000 en hij krijgt er 2% bij gaat hij er € 600 op vooruit.
Als een directeur van hetzelfde ziekenhuis €110.000 ontvangt wordt dit bij dezelfde 2% € 2.200 bruto. Op zich een redelijke zaak.
Anders wordt het als dezelfde directeur op zijn toch al riante salaris een nog hogere opslag zet die niet in verhouding is met geleverde prestaties.
Daarom is het gezonder deze salarisregelingen onder dezelfde CAO te laten vallen.
Reageren?
Klik
hier!
Stellingnummer F 4
Aftrek hypotheekrente tot maximaal €500.000,-, alleen voor nieuwe aanvragen
en de hypotheekgarantie optrekken naar hetzelfde bedrag.
Toelichting:
Het maximale bedrag van een hypothecaire lening waarover de rente afgetrokken mag worden kan geleidelijk, binnen vijf jaar, naar een maximum van €500.000,- teruggebouwd worden.
De tegemoetkoming in de kosten voor een eigen huis is toch in de eerste plaats bedoeld voor de lagere inkomens, en niet om grootverdieners extreem hoge aftrekposten te verschaffen.
Subsidieregelingen en belastingvoordelen zullen in de toekomst meer en meer via Brussel met andere EU-leden geëgaliseerd moeten worden.
Snel duidelijkheid voor de
komende jaren geeft de toekomstige huizenkoper meer zekerheid waardoor
een eventuele aankoop niet verder hoeft te worden uitgesteld. Een
verhoging van de hypotheekgarantie naar €500.000 helpt daar alleen maar
aan mee.
Dat het nu slecht gaat in de
bouwsector heeft overigens niets te maken met een renteaftrekbeperking
in de toekomst.
Per individu en omstandigheden,
zoals eigen inbreng van zekerheden, kunnen
hypotheekvormen verschillen. Maar zij moeten wel een dusdanige
vorm hebben dat voor de verstrekkers ervan een aan
zekerheid grenzende waarschijnlijkheid
bestaat dat bij de afloop ervan, of eerder, het geleende
geld wordt of is terugbetaald.
Geef daarom als overheid nu bij
alle nieuw af te sluiten hypotheken in voornoemde vorm
de garantie dat gedurende de gehele looptijd de
renteaftrek hierover blijft gehandhaafd.
Reageren?
Klik
hier!
Stellingnummer F
5
Financiële producten
moeten veel transparanter worden aangeboden.
Toelichting:
Producten zoals
hypotheekoffertes; verzekeringsaanbiedingen; lidmaatschappen en
koopcontracten worden vaak gecamoufleerd op de markt gebracht.
Ongetwijfeld voor aanbieder omzetverhogend, maar de consument kan door
de bekende bomen het bos niet meer herkennen.
Terwijl toch voor veel financiële
producten één A4-tje kan volstaan; De voorzijde voor de aanbieding, en aan de
achterzijde de voorwaarden. Zo voorkom je dat jaren later pas wordt ontdekt met
welke miskoop je indertijd bent opgezadeld.
Gelukkig onderkennen leveranciers, mede onder druk van
vergelijkingssites op internet, inmiddels de noodzaak van meer duidelijkheid in
deze.
Reageren?
Klik
hier!
Stellingnummer F 6
De grote verschillen in de OZB, de Onroerend Zaak Belasting, tussen gemeenten moeten verdwijnen.
Toelichting:
Voor zover de OZB gehandhaafd blijft moet er vanuit den Haag één uniforme regeling komen zodat het tarief van een woning in gemeente A gelijk wordt aan het tarief van een zelfde woning in gemeente B.
Dat er in de gemeente A een zwembad teveel is gebouwd of een cultureel centrum is gecreëerd waar slechts weinigen om gevraagd hebben, hoeft niet te worden teruggehaald bij de burger via de OZB.
Vaak is nu de bijgedachte van een gemeentebestuur; laat maar doorgaan. Komen we tekort, dan verhogen we gewoon de OZB.
Reageren?
Klik
hier!
Stellingnummer F 7
Belastingverlaging doorvoeren voor het minimum loon.
Toelichting:
Het netto verschil tussen uitkering en minimum loon wordt hierdoor groter.
Dat gaat niet ten koste van de concurrentie met het buitenland. Bruto blijft immers het minimum loon gelijk.
Voor veel mensen zonder werk zal dit een stimulans zijn meer actief naar een baan te zoeken.
Wat de overheid aan belasting derft betaald zich terug in minder uitkeringen.
En voor mensen die al een baan met minimum loon hebben is het een mooie opsteker om actief aan het werk te blijven.
Reageren?
Klik
hier!
Stellingnummer
F 8
Iemand die harder werkt en beter presteert dan zijn collega
heeft ook recht op een betere beloning.
Toelichting:
Nivelleren in beloning lijkt sociaal mooi, maar is minder
goed voor de economie. Ieder vindt de concurrentie tussen leveranciers heel
normaal, maar op de werkvloer moet degene die de kantjes eraf loopt evenveel
verdienen als zijn of haar collega die er hard voor werkt.
Het gelijkschakelen van werknemers in één bepaalde sector is slecht voor de
productiviteit. Bij gelijke beloning zal de harde werker eerder zijn tempo
aanpassen aan dat van de kantjesloper dan omgekeerd.
Met andere woorden: Loon naar werken is goed voor de
economie.
Dit geldt natuurlijk niet voor zieken en invaliden of mensen
die gedwongen werkeloos zijn.
Reageren?
Klik
hier!
Stellingnummer
F 9
Nederland moet proberen in de komende jaren een - nulgroei-
economie te handhaven.
Toelichting:
In tijden van armoede is economische groei een nobel streven.
Maar het is net als bij auto’s. Je ontwikkelt motoren met een steeds grotere
capaciteit, topsnelheden van 200 km of meer, maar je mag maar 120.
Zo is het ook met de economie.
Probeer als overheid er voor te zorgen dat ons nationaal
product en inkomen op het huidige peil blijft. Verdeel de koek netjes, zodat
iedereen er normaal van kan rondkomen en reserveer het teveel om de tekorten
geleidelijk in te lossen.
Dit laatste mag echt jaren duren.
Echte armoede kent ons land nauwelijks. Daarvoor zou, in
vergelijking met veel andere landen, ons inkomen drastisch moeten verminderen.
Ter illustratie:
Het sociale minimum in 2010 voor 21 tot 65 jaar p.m. netto
-
alleenstaand € 647,-
-
alleenstaande ouder 906,-
-
gehuwd 1295,-
Daarnaast kan de gemeente besluiten toeslagen toe te kennen
afhankelijk van persoonlijke omstandigheden.
Reageren?
Klik
hier!
|