Stellingnummer EU 1
Voor grote, belangrijke beslissingen zoals het toelaten van nieuwe leden, moet eerst een Europees referendum worden gehouden, maar dan wel op een andere manier dan bij de Europese Grondwet.
Toelichting:
Toelating van nieuwe leden zoals bij Turkije stuit op tegenstand. Veel Europese burgers hebben bedenkingen, maar worden niet gehoord. Voorstanders zijn veelal de politici, die vinden
groot is goed.
Of als wij ze niet toelaten neemt Rusland ze weer onder de arm.
Maar het toelaten kan ook te snel gaan. Referenda over zulke belangrijke zaken is een uitkomst. Dan weet Brussel tenminste waar het aan toe is.
Maak het referendumsysteem wel uniform voor alle EU landen en behandel slechts één onderwerp.
De fout bij het grondwetreferendum was dat er over de bundeling van een aantal goede en minder goede wijzigingen slechts één ja of nee mogelijk was. Met het
'nee' verdwenen dus ook de goede punten, waar de meerderheid het mee eens zou zijn geweest, in de
prullenbak.
Reageren?
Klik
hier!
Stellingnummer EU 2
Brussel moet bekijken welke mogelijkheden er zijn om in de toekomst Rusland als lid of partner bij de Europese Unie te betrekken.
Toelichting:
Grondstoffen en wereldvrede zijn van groot belang. In beide gevallen speelt Rusland hierin een rol van betekenis.
Vele jaren is onder leiding van Amerika, Rusland beschouwt als een economisch niet toegankelijk deel van de wereld.
Maar net als China hebben ook hier nieuwe leiders nieuwe wegen ingeslagen en omvormingen teweeg gebracht.
Europees Rusland grenst aan het nieuwe Europa en als Turkije een overweging waard is, dan moet een toenadering naar Rusland zeker niet uitgesloten worden.
Reageren?
Klik
hier!
Stellingnummer EU 3
Het wordt de hoogste tijd dat onze Europese Unie wat minder zijn oren laat hangen naar de VS en zich méér realiseert dat een club van inmiddels 450 miljoen leden best zijn eigen broek kan ophouden.
Toelichting:
Europa en ook de rest van de wereld heeft gedurende en na de tweede wereldoorlog veel te danken
aan Amerika en Canada. Klopt, maar de tijden veranderen en zoals dit ook bij concurrentie in het bedrijfsleven geldt; wil men vooruit dan is goed rondkijken en tijdig aanpassen de boodschap.
Amerika is technisch en financieel al lang niet meer wat het is geweest is.
Al komen de meeste films, wapens, Google en Microsoft er vandaan, steeds meer andere landen komen ook met nieuwe interessante ontwikkelingen.
De EU dient zich dan ook voorzichtiger op te stellen, niet alleen bij de in- en export, maar ook bij de deelname aan vredesmissies. Kortom, zich breder oriënteren welke maatregelen in de toekomst het beste leiden tot een meer humane en evenwichtiger wereldeconomie.
Reageren?
Klik
hier!
Stellingnummer
EU 4
Zolang Nederland binnen de Europese
normen van het begrotingstekort blijft, moet de koopkracht gehandhaafd
blijven.
Toelichting:
Koopkracht is van economisch
levensbelang voor elk land, dus ook voor Nederland. Heeft het volk hieromtrent zekerheid
dan blijft de euro rollen en blijft de economie stabiel. Als Prinsjesdag (de
derde dinsdag in
september) de peildatum wordt voor de bepaling van de koopkracht in het
nieuwe jaar, moet dit gebaseerd zijn op de werkelijke cijfers van die
dag.
Dus niet: Iedereen gaat er zoveel
procent op vooruit als de olieprijs het volgend jaar zakt en de euro in
waarde stijgt.
Ook moet de inflatie in het plaatje
worden meegenomen.
Reageren?
Klik
hier!
Stellingnummer
EU 5
Defensie moet meedenken
over het idee te komen tot één Europese strijdmacht samengesteld uit de
legereenheden van de afzonderlijke lidstaten.
Toelichting:
Er zijn weer nieuwe landen
aangesloten bij de EU.
Eenheid, ook in de
verdediging hiervan, zal in de toekomst belangrijker worden.
Nu al kan daar serieus over worden gedacht. De saamhorigheid wordt er
door vergroot, gezamenlijke inkoop maakt het zeker goedkoper,
Een grotere slagvaardigheid en betere inzet bij calamiteiten zijn
eveneens pluspunten.
Reageren?
Klik
hier!
Stellingnummer EU 6
Eurolanden moeten niet
blindelings tot elke prijs worden gered.
Toelichting:
De Europese Centrale Bank (ECB) en het internationale “munten”
fonds (IMF) goochelen op papier met absurde bedragen om een EU land in
moeilijkheden te redden.
Ook bedoeld om banken niet in gevaar te brengen en de Europese munt te
handhaven op de financiële wereldmarkt.
Voor alle duidelijkheid. Een bank is een uitleen- en
beleggingsinstituut. Wanneer bij een crisis al het
ingelegde geld wordt teruggevorderd gaat zonder
steun een bank failliet. Want cash geld is er
nauwelijks. Daar zijn wij als hypotheeknemers ook
debet aan. Om aan hun hoge verplichtingen te kunnen
voldoen hebben banken veel geld in geblokkeerde
beleggingen gestoken zoals aandelen en vastgoed.
Het
lijkt erop dat nu complete landen dezelfde weg op
gaan. Door kunstmatig het ene financiële gat met het
andere te dichten en met elkaar goede afspraken over
rente en aflossing te maken blijven we nog overeind.
Maar we zijn nu toe aan het verkopen van ons laatste
tafelzilver.
Er
zal een nieuw scenario moeten worden gevonden om
onze kinderen en kleinkinderen van een vredige,
financieel haalbare, toekomst te voorzien.
Om
bij de EU te blijven:
Er zijn cultuurverschillen tussen de noordelijke en
de zuidelijke lidstaten. Dit heeft ooit grote
problemen gegeven bij de Verenigde Staten van
Amerika. Met dit verschil; zij hadden daarna veel
strakkere afspraken (lees wetgeving) met elkaar. Dit
is precies wat de EU mist. Economisch verkeer gaat
goed, maar met het nakomen van de financiële
afspraken is het droevig gesteld. Dus voor de
toekomst meer economisch samenwerken en minder
financieel. Denemarken en Zweden kunnen ook zonder
EU munt prima functioneren.
Mogelijke regels kunnen verder zijn:
-
Een internationale
accountantcommissie controleert en rapporteert
periodiek de “boekhouding” (lees economische
en financiële huishouding) van alle EU lidstaten.
Elke lidstaat heeft een vertegenwoordiger in
deze commissie.
-
Omdat Europa het qua
productieprijs zal verliezen van het Oosten moet
de nadruk liggen op innovatie en kwaliteit.
Dus vanaf de lagere schoolopleidingen minder
pretpakketten en meer internationale
maatschappij- en cultuurleer, techniek en
talenkennis.
-
Duidelijker aangeven dat een Europees product
ook echt een product is gemaakt in een EU land
met een betere EU kwaliteit. Dus meer
onderscheid ten opzichte van producten van
buiten Europa.
-
Personeel dat via primaire of
secundaire geldstromen door de overheid
gefinancierd wordt mag
maximaal 10% van de bevolking uitmaken.
Terugbrengen door natuurlijk verloop of door
privatisering.
-
Arbeidsvoorwaarden
overheidspersoneel en bedrijfspersoneel
gelijktrekken.
-
Pensioengerechtigde leeftijd
65 jaar.
-
Salarissen alleen met
maximaal de inflatiecorrectie verhogen.
-
Werkweek 40 uur.
-
Subsidie- en
financieringsstromen vanuit Brussel jaarlijks
met 10% verminderen gedurende 5 jaar.
-
De bovengrens van het
begrotingstekort, nu 3%, jaarlijks bijstellen
naar een meer realistisch getal.
-
Maak het investeringsklimaat
aantrekkelijker zodat meer bedrijven van buiten
Europa zich hier gaan vestigen.
-
Een lidstaat die voldeed aan
de toelatingsvoorwaarden hoort normaal gesproken
later niet in de problemen te komen. Is dit wel
het geval door bijvoorbeeld creatief boekhouden,
onderproductie of puur wanbeleid, wat de
commissie genoemd bij punt 1 had moeten
voorkomen, krijgt het land gelegenheid om:
-
maatregelen te nemen die gaan herleiden tot
de situatie bij toetreding
-
deze maatregelen door de regering wettelijk
te laten vaststellen
-
deze maatregelen in gang te zetten vóórdat
er financiële steun komt
-
een akkoord te ondertekenen met de overige
EU landen dat, wanneer de genomen
maatregelen binnen een tevoren afgesproken
periode in de ogen van de financiële wereld
niet tot het gewenste resultaat hebben
geleid, dit land financieel (dus niet
economisch) kan worden geschorst.
Dit betekent wel dat banken
met leningen aan dit land ook binnen dezelfde
proefperiode moeten zorgen dat zij hun eigen
positie zo veilig mogelijk hebben gesteld.
Reageren?
Klik
hier!
Stellingnummer EU 7
Als een land bij meerderheid zijn EU lidmaatschap wil opzeggen moet dit kunnen.
Toelichting:
Een klein aantal landen, economisch sterk, ondersteunt een groter aantal economisch zwakkere landen.
Dit in de ijdele hoop dat de laatsten zullen groeien naar het nivo van de eersten.
Door zwak inconsequent beleid van Brussel met te weinig strak doorgevoerde regels/deadlines is inmiddels het omgekeerde het geval. Met als gevolg;
economische en financiële malaise.
Daarom, mochten gezonde landen besluiten om zich te verenigen in bijvoorbeeld, een Noord Europese Alliantie, en van die positie uit met de juiste start de situatie in andere landen willen verbeteren, dan moet dat kunnen.
Want een zwak land blijven steunen geeft een verkeerd signaal af naar andere lidstaten die dan dezelfde behandeling eisen, of erger, er naartoe werken.
Mogelijke gevolgen:
Geld doneren aan arme landen zodat de bevolking daar goederen kan blijven kopen gemaakt of geleverd door deze donorlanden kan slechts tot een bepaalde hoogte en voor een bepaalde tijd.
Wijzigt dan gelijkertijd de mentaliteit niet in positieve zin dan schiet het zijn doel voorbij.
Reageren?
Klik
hier!
|